World Solar Challenge 2007

W dniach 21-28 listopada w Australii miał miejsce, po raz dziesiąty już, World Solar Challenge – wyścig samochodów napędzanych energią słoneczną. Po raz pierwszy rajd zorganizował 20 lat temu duński łowca przygód Hans Thostrup. Do 1999 r. impreza odbywała się co 3 lata. Od 1999 odbywa się co 2 lata.

Śmiałkowie biorący udział w wyścigu mają do przebycia ponad 3000 km australijskich pustkowi w tych niezwykłych pojazdach. „Słonecznego paliwa” nie brakuje bo listopad to początek lata na półkuli południowej. Wehikuły rozpoczynają wyścig w Darwin na północy Australii, a kończą w Adelajdzie na południu.

Zgodnie z regulaminem zawodów, uczestniczące w nich pojazdy mogą się poruszać od godziny 8:00 rano do 17:00 po południu; przez resztę dnia, między wschodem a zachodem słońca, dozwolone jest ładowanie akumulatorów.

Od 1987 r. – kiedy po raz pierwszy zorganizowano rajd, celem imprezy było promowanie rozwoju technologicznego oraz zwrócenie uwagi na zrównoważony transport. Z roku na rok wyścig przyciąga coraz więcej naukowców i wynalazców specjalizujących się w inżynierii, fizyce, elektromechanice, matematyce.

O zdobycie tegorocznego słonecznego trofeum walczyło 57 załóg z 17 państw. Nagrody zostały przyznane w trzech kategoriach: Challenge, Adventure oraz Greenfleet Technology Class – dla „czystych” pojazdów wykorzystujących technologie niskoemisyjne.

Słoneczne trofeum zdobył holenderski pojazd Nuna4, skonstruowany na Politechnice w Delft. W zwycięskim pojeździe zastosowano baterie słoneczne składające się z 36 paneli, dzięki którym pojazd zaopatrywany jest w 5 kilowatogodzin energii elektrycznej. Inaczej mówiąc, w zależności od pogody (zachmurzenia) Nuna może przejechać na „pełnym baku” 250-500 kilometrów. Baterie słoneczne zasilają również system nawigacji, bez którego trudno wyobrazić sobie uczestnictwo w rajdzie.

strona www WSC
www.wsc.org.au

admin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *